کد خبر : 6722
تاریخ : 3 بهمن 1401 - 13:36

اعمال ماه مبارک رجب

مجموعه خبری رواق البرز، ضمن تبریک و گرامیداشت ماه مبارک رجب، در نظردارد در ایام پر برکت این ماه مبارک برخی از اعمال عبادی ماه رجب که مورد تأکید بزرگان قرار گرفته است را برای مخاطبین به اشتراک بگذارد.

به گزارش رواق البرز، ماه مبارک رجب، از جهات متعدد اهمیت دارد، از جمله اینکه از ماههای حرام بوده و ولادت امیرالمومنین علیه السلام و بعثت پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم در این ماه واقع شده است و شب اول آن يكى از چهار شبى است كه تأكيد به شب زنده‌داری و عبادت شده است.

در این خصوص در نظر داریم در این ماه مبارک اعمال، ذکرها، نماز و… که از سوی بزرگان و ائمه اطهار علیهم السلام مورد تأکید قرار گرفته است را به صورت روزانه برای مخاطبان به اشتراک بگذاریم.

پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلّم فرمودند:

«در آسمان هفتم فرشته‌اى با نام «داعى» وجود دارد که در هر شب اين ماه تا صبح مى‌گويد: خوشا بحال تسبيح كنندگان خدا، خوشا بحال فرمانبرداران خدا. خداى متعال مى‌فرمايد: همنشين كسى هستم كه با من همنشينى كند، فرمانبردار كسى هستم كه فرمانبردارم باشد و بخشنده خواهان بخشايش هستم. ماه ماه من بنده بنده من و رحمت رحمت من است. هر كسى در اين ماه من را بخواند او را اجابت مى‌كنم و هر كس از من بخواهد به او مى‌دهم و هر كس از من هدايت بخواهد او را هدايت مى‌كنم. اين ماه را رشته‌اى بين خود و بندگانم قرار دادم كه هر كس آن را بگيرد به من مى‌رسد».

از اعمال مهم رجب اذکار و ادعیه این ماه می‌باشد که عبارتند از:

  • هزار مرتبه ذکراستغفر اللّه ذا الجلال و الإكرام من جميع الذنوب و الآثام در این ماه که موجب غفران تمام گناهان می‌شود.
  • قرائت ده‌هزار مرتبه یا هزار مرتبه سوره توحيد در این ماه، در روايتی ذکر شده:«كسى كه هزار بار آن را بخواند روز قيامت عمل هزار پيامبر و هزار فرشته را مى‌آورد. و هيچكس نزديكتر از او به خدا نيست مگر كسى كه بيشتر از او آن را خوانده باشد. و ثواب خواندن اين سوره در رجب چندين برابر است.»
  • هزار مرتبه ذکر «لا اله الا اللّه»
  • هزار مرتبه ذکر «سبحان اللّه»
  • صد مرتبه ذکر «أستغفر اللّه الّذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب إليه»
  • ذکر«عظم الذّنب من عبدك فليحسن العفو من عندك» در سجده‌های ماه رجب به تبعیت از امام سجاد علیه السلام که این ذکر را می‌گفتند.
  • بعد از هر نمازى بگويد:«يا من ارجوه لكلّ خير و آمن سخطه عند كلّ شرّ، يا من يعطى الكثير بالقليل يا من يعطي من سئله يا من يعطي من لم يسئله و من لم يعرفه تحنّنا منه و رحمة أعطني بمسألتي إيّاك جميع خير الدّنيا و جميع خير الآخرة و اصرف عنّي بمسألتي إيّاك جميع شرّ الدنيا و شرّ الآخرة فإنّه غير منقوص ما أعطيت و زدني من فضلك يا كريم»سپس با دست چپ محاسن خود را گرفته و انگشت سبابه دست راست خود را حركت داده و گريه كند و بگويد:«يا ذا الجلال و الإكرام يا ذا النّعماء و الجود يا ذا المنّ و الطّول حرّم شيبتي على النّار»
  • روز اول رجب

    مهمترین اعمال این روز روزه، نماز سلمان و قرائت دعای مخصوص این روز می‌باشد.

    روزه ماه رجب بسیار مورد تاکید قرار گرفته، از پیامبر گرامی اسلام پرسیدند:اگر کسی توان روزه نداشته باشد چگونه می تواند ثواب آن را بدست آورد؟ حضرت فرمودند:

    برای هر روز قرص نانی صدقه بدهد. قسم به کسی که جانم بدست اوست، اگر هر روز اینطور صدقه بدهد، به آنچه گفتم و بیش از آن می‌رسد.

    سؤال کردند اگر کسی نتوانست صدقه دهد چه کند؟ حضرت فرمودند:

    هر روز ماه رجب این تسبیح را بخواند:«سبحان الإله الجلیل سبحان من لا ینبغی التسبیح إلا له سبحان الأعزّ الأکرم سبحان من لبس العزّ و هو له أهل»

    پایان پیام/

اعمال ماه مبارک رجب | رواق البرز