post
ضعف زیرساختها در ترویج مفاهیم قرآنی میان دانش آموزان
یکی از قاریان برجسته قرآنی در استان البرز، طی گفتگویی با رواق البرز به نقاط ضعف و کمبودهای زیرساختی در مسیر تقویت آموزش مفاهیم قرآنی پرداخت و پیشنهاداتی را به مسؤولان امر ارائه کرد.
تاریخ انتشار: 30 بهمن 1401 - 10:26
کد خبر: 7324
به گزارش رواق البرز؛ آموزش مفاهیم قرآنی و ترویج آن در نسل جوان یکی از اهدافی است که بدون شک در تربیت درست نسل آینده و گام چهارم انقلاب تأثیرگذار خواهد بود؛ در این میان نیازمند اقدامات اساسی و تأمین زیرساختها در موسسات قرآنی و آموزش و پرورش هستیم تا با درنظر گرفتن سلیقه و نظر این نسل به آموزش قرآن و مفاهیم آن بپردازند.
صالح اطهری فرد،داور و قاری ممتاز بین المللی قرآن کریم،از سال ۱۳۶۷ فعّالیّت قرآنی خود را آغاز کرده است. او دبیر زبان انگلیسی و قرآن کریم آموزش و پرورش ناحیه ۳ کرج است که به تازگی بازنشست شده است.
در ادامه گفتگوی خبرنگار ما پیرامون فعالیتهای وی و شرایط ترویج آموزشهای قرآنی ویژه نسل جوان را مطالعه میکنید؛
–چه ویژگی در شما وجود دارد که استان البرز،شما را به عنوان چهره ای قرآنی می شناسد؟
عنوان (چهره قرآنی)،بسیار جامع است و من خود را شایسته آن نمی بینم.به لطف خداوند متعال ۳۰ سال در راه آموزش تخصّصی و مهارت افزایی قاریان جوان استان تلاش کرده ام و چهار رتبه ممتاز بین المللی را در مسابقات بین المللی ایران،مالزی و سوریه کسب نموده ام که پیش از آن در استان البرز سابقه نداشته است و البتّه تلاش می کنیم که مسیری که به لطف خداوند متعال آغازگر آن بودم،توسّط جوانان مستعدّ قرآنی استان تداوم یابد.
–چه پیامی برای اهمّیّت انس نسل جوان با قرآن کریم دارید؟
ما بدین در،نه پیِ حشمت و جاه آمده ایم از بدِ حادثه اینجا به پناه آمده ایم در روزگار پر از فتنه،تنها پناه ما و یگانه راه هدایت و نجاتمان تمسّک به قرآن صامت و ناطق است که حبل الله المتین و محور وحدت امّت اسلام هستند.چنانکه قرآن کریم در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران می فرماید: وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللهِ جمیعاً وَ لا تَفَرَّقوا. خالصاً لوجه الله و بی قید و شرط به قرآن کریم متوسّل شویم تا آثار سرنوشت ساز آن را در زندگی خود و خانواده مان شاهد باشیم.
–آیا از خاطرات اساتید خود پیش از پیروزی انقلاب چیزی شنیده اید؟
در زمان پیروزی انقلاب کمتر از ۵ سال سن داشتم.آنچه از سخن پیشکسوتان خود شنیده ام حکایت از آن دارد که به برکت قیام امام راحل و حمایت ها و هدایتهای رهبر فرزانه انقلاب،جلسات قرآن کریم رشد کمّی و کیفی فراوانی داشته اند و به یک معروف تبدیل شده اند.
–حضور نسل جوان را در جلسات قرآن چگونه ارزیابی می کنید؟
دهه های اوّل و دوم بعد از انقلاب،اوج رویکرد مردم و به ویژه جوانان و نوجوانان به حضور در جلسات و محافل قرآن بود. باید بپذیریم که متاسّفانه امروز این رویکرد رو به ضعف نهاده است و نیازمند طرح های روزآمد و حمایت های دولتی و مردمی بیشتری برای جذب بهتر نسل جوان به جلسات قرائت و استماع قرآن کریم هستیم.
–به نظر شما هدایت نسل جوان و نوجوان به سمت و سوی قرآن از چه روشی میسّر است؟
این امر نیازمند فرهنگ سازی و تلاش همسو و همه جانبه است که به برخی از مصداق های ان اشاره می کنم:
۱.لزوم وجود مدیریّت دولتی واحد با موضوع ترویج فرهنگ قرآنی در کشور شامل افراد صاحبنظر در این حوزه که با آشنایی با علایق جوان و نوجوان امروز از طرفی و پژوهش، رصد و آسیب شناسی فعّالیّت های قرآنی از سوی دیگر، طرح های انگیزشی مناسب برای جذب جوانان ارائه دهد و با شناسایی دقیق اولویّت های کوتاه،میانه و بلند مدّت، فعّالیّت ها و مشارکت های مردمی را جهت دهی کند.
۲.توجّه ویژه به قرآن کریم به عنوان اساس و امّهات فرهنگ در صدر اولویّت نسبت به سایر فعّالیّتهای فرهنگی که عنوان فرهنگی خود را وامدار قرآن کریم هستند.
۳.حذف فوری مسئولان غیرمتخصّص و بی دغدغه ای که پست های تصمیم ساز و مؤثّر قرآنی را غصب کرده اند.هیچگونه رابطه دوستانه ای با اهل قرآن ندارند و حتّی حضور فیزیکی مستمرّ هم در محلّ خدمت خود ندارند! و سپردن مسئولیّت های رسمی مرتبط با قرآن کریم در سطح کلان به متخصّصین دلسوز و دغدغه مند قرآنی و پرهیز اکید از باندبازی،رانت،سفارش و هر چیز دیگری که سبب غصب مجدّد این جایگاه شود!
۴.توجّه ویژه به خانواده به عنوان اوّلین کانون ایجاد انس و علاقه فرزندان به قرآن کریم
۵.توجّه ویژه به آموزش و پرورش به عنوان کانون دوم تقویت علاقه فرزندان به قرآن کریم
۶.توجّه ویژه به جلسات آموزش قرآن کریم در سطوح مختلف(روخوانی،قرائت،حفظ،مفاهیم)، کیفیّت بخشی،به روز رسانی آموزش و حمایت مالی جهت تشویق نوجوانان به حضور.
۷.برگزاری محافل عمومی و خانوادگی قرآنی به صورت ماهانه در هر شهر جهت جذب عموم مردم علاوه بر جلسات تخصّصی.
۸.برگزاری مسابقات قرآن در سطوح و رشته های عمومی تر و تعریف مشوّق هایی برای شرکت عموم مردم.(نظیر مسابقه روخوانی قرآن،قرائت نماز،حفظ یک یا چند سوره کوتاه،حفظ و ترجمه موضوعی آیات کاربردی تر قران و…)
۹.توجّه ویژه به ترویج فرهنگ فهم معارف قرآن کریم به ترتیب از سطح ترجمه ساده تا تفسیر صحیح،مستند و به دور از نظریّه پردازی های شخصی!
۱۰.صرف هزینه و کیفیّت برگزاری خوب و اهدای جوایز ارزشمند به نفرات برتر.متاسّفانه شاهد آن هستیم که هدایایی که از سوی برگزارکنندگان مسابقات رسمی و مطرح استان و کشور به برترین ها اهدا می شود گاهی از نظر ارزش ریالی توهین آمیز است!!!
۱۱.تکریم مادّی و معنوی چهره های قرآنی در جامعه و معرّفی قهرمانان قرآنی به نوعی که الگو سازی مناسبی انجام شود و نوجوانان با مشاهده جایگاه مادّی و معنوی قهرمانان قرآنی،علاقه مند به قدم گذاشتن در مسیر زندگی با قرآن شوند.
۱۲.استفاده از عناصر متخصّص و متعهّد بومی استان در مناصب قرآنی-فرهنگی.کسانی که علاوه بر شناخت ظرفیّت ها و چهره های مؤثّر قرآنی استان،مسئولیّت در استان البرز را هدف نهایی خود برای خدمت بدانند نه اینکه سکّوی پرتاب و پُلی برای کسب کرسی های مسئولیّت پایتخت! آقایانی که عِرقی نسبت به این استان ندارند و از روز اوّل مسئولیّت خود به جای تلاش برای رفع محرومیّت های قرآنی-فرهنگی استان،در رؤیای کرسی مدیریّتی پایتخت هستند!
–به نواقص موجود در بدنه نظام آموزشی کشور اشاره داشتید.بعضی از این نواقص رو توضیح دهید.
شعار معروف(پیشگیری بهتر از درمان است)را همه شنیده ایم.متاسّفانه امروز بعضی سیاست گذاری ها و عملکردهای غلط آموزش و پرورش در حوزه قرآن کریم،سبب(انگیزه سوزی)و بی علاقه شدن نو نهالان و نوجوانان در همان بدو آشنایی با قرآن کریم می شود. در کودکان بی علاقگی ایجاد می کنیم و بعد نگران درمان آن هستیم!لابد میپرسیدچطور؟ به بعضی از مصداق ها اشاره می کنم:
۱.گنجاندن قرآن کریم به عنوان یک درس با ملاک ارزیابی نمره در برنامه آموزشی مدرسه از جهات مختلف سبب تحقیر قرآن کریم و سوزاندن علاقه دانش آموزان می شود.*کمترین ساعت در برنامه هفتگی،*عدم تربیت نیروی انسانی کافی متخصّص،با نشاط و ذو ابعاد.*به روز نبودن محتوا و کتاب درسی و اشکالات متعدّد در کتابت آیات،ترجمه واژگان و عبارات و… که سبب سردرگمی و افزایش خطاهای خوانشی و مفهومی در دانش آموزان می شوند!
۲.واسپاری آموزش قرآن در دوره ابتدایی به آموزگاران پایه که عموماً دانش و مهارت کافی برای این امر خطیر را ندارند!این مسئله سبب می شود از همان ابتدا آموزش درستی به دانش آموز داده نشود و دانش آموز به خودباوری لازم در خوانش و فهم صحیح آیات نرسد و به تدریج با قرار گرفتن در موقعیّت خواندن قرآن دچار استرس و ترس شود!آموزگار غیر حرفه ای هم به سبب پوشاندن نقص خود مجبور است به همه دانش آموزان نمره ۲۰ دهد تا کسی معترض نشود.این موضوع رفته رفته درس قرآن را در نظر دانش آموز،پیش پا افتاده و بی ارزش و بی هدف جلوه می دهد و دانش آموز در مقاطع بعدی تحصیلی نیز حاضر نیست این درس را جدّی بگیرد.این یعنی انگیزه سوزی!
۳.هر ساله آمارهای عریض و طویلی در خصوص مسابقات قرآن دانش آموزی از سوی آموزش و پرورش اعلام می شود. شرط برگزاری مسابقه رعایت عدالت است و هر مسابقه ۳ رکن دارد:شرکت کننده،داور حاذق و عادل و جایزه. دردآور این که کیفیّت و روش برگزاری این مسابقات در سطح آموزشگاه،ناحیه و استان که بیشترین فراوانی را از نظر شرکت کنندگان دارد فاجعه بار است و هر سال عدّه زیادی از دانش آموزان علاقه مند و مستعدّ را از قرآن دور می سازد.
داوری مسابقات به سبب کاهش هزینه به کسانی واگذار می شود که هیچگونه آشنایی با ملاک های داوری ندارند! خطاهای داوری سبب نارضایتی و اعتراض متسابقینی می شود که حقّشان تضییع شده است.وقتی پاسخ دهنده ای نمی یابند با ناراحتی و خاطره تلخ برای همیشه از مسابقه قرآن خداحافظی می کنند.عدّه دیگری هم که رتبه هایی را کسب می کنند،بدون کوچکترین جایزه ای بدرقه می شوند. معلوم نیست هدف از برگزاری مسابقات قرآن در آموزش و پرورش چیست؟انگیزه سازی یا انگیزه سوزی!!!
به قول شاعر:تو خود حدیث مفصّل بخوان از این مُجمل…
پایان پیام/
ارسال دیدگاه
نشست صمیمی مجمع خطبای استان البرز با نماینده رهبر معظم انقلاب در استان
نشست هم اندیشی مدیران مدارس صدرای استان البرز
گزارش تصویری/ نشست هم اندیشی مدیران کانونهای فرهنگی تبلیغی شهرستان کرج
گزارش تصویری/ برگزاری نهمین هیئت ماهانه قرآنیان استان به مناسبت دهه کرامت
گزارش تصویری/ نشست هم اندیشی و تبادل نظر اعضاء شورای هیئات مذهبی و مسئولین تشکلهای دینی استان البرز
گزارش تصویری/ هفدهمین جلسه هیئت محبان فاطمه الزهراء ویژه شریکه الامام و امامان محله استان البرز
فرخ نژاد: صدا و سیمای البرز با تمام توان پای کار کنگره شهدای استان است.
تهران تایمز در یک نشریه دیجیتال بررسی شد: قدیمیترین روزنامه انگلیسیزبان ایران
تندیس شهید پناهی به زودی در کرج رونمایی میشود
مدیر ستاد کانونهای فرهنگی ساجد البرز: دهه کرامت فرصتی برای تبیین جایگاه خانواده است
مدیرکل ستاد فرمان امام (ره) البرز: پویش «لبخند مادری» در البرز اجرا می شود
تشریح برنامههای حوزه هنری البرز در دهه کرامت: اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضاییها
نماینده ولی فقیه در البرز : سازمان استاندارد در مقابل افراد سودجو قاطعانه عمل کند.
رئیس اداره قرآنی اوقاف البرز: ثبتنام ۱۰۰ قاری البرزی در دوره ارتقای سطح حافظان و قاریان
مدیر حوزه علمیه البرز: جزئیات پذیرش در حوزههای علمیه البرز تشریح شد.
راهین تکفلاح: آزمون بخش معارفی جشنواره قرآن دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار میشود.
فرماندار فردیس: حضور حداکثری در انتخابات تیری در چشم دشمنان و پشتوانه نظام است.
آیت الله حسینی همدانی: بانوان مراقب باشند در زمین دشمن بازی نکنند.
میزبانی امامزادگان البرز از جشنهای دهه کرامت
گزارش تصویری/ نشست صمیمی کانون خطبای شاخص استان البرز
رئیس بنیاد نخبگان البرز: سرآمدان علمی و فرهنگی کشور را به نسل جوان معرفی کنیم.
به میزبانی نماینده رهبر معظم انقلاب اسلامی در استان البرز: آیین سوگواری شهادت رئیس مذهب تشیع حضرت امام صادق (ع) در مصلی کرج برگزار شد
گزارش تصویری/ تقدیر از استاد شبکه صالحین توسط جمعی از استادیاران و سرمربیان این شبکه
کشف استعدادهای هنری کودکان و نوجوانان مناطق محروم البرز
آیین اختتامیه دومین جشنواره نوجوان و جوان ساوجبلاغ در هفت محور